Hoogbegaafd in de klas

Je zat voor me in de klas, ik zie je nóg zitten. Altijd omgedraaid, iets anders aan het doen. En zo’n blik, die alles zegt, maar vooral een soort…

Read More

0 Comments4 Minutes

Je zat voor me in de klas, ik zie je nóg zitten. Altijd omgedraaid, iets anders aan het doen. En zo’n blik, die alles zegt, maar vooral een soort uitdagende ‘Kom maar op’. Ik had van collega’s gehoord dat je was getest op hoogbegaafdheid, ooit. Maar ook dat ze dat eigenlijk niet goed konden plaatsen. Want jeetje – wat testte je alles uit. En leren, daarvan gaf je eerlijk toe dat je eigenlijk niet goed wist hoe dat moest. Zo erg zelfs dat je zou blijven zitten. Ik had zoveel vragen: wat betekent het eigenlijk als je hoogbegaafd bent? En vooral ook, wat kan je doen als docent en mentor? erfelijk Wat er ook in de lerarenkamer gezegd wordt: hoogbegaafdheid is niet iets wat slijt of zomaar ontstaat. Je wordt er mee geboren en heel waarschijnlijk ben je niet de enige in je familie die hoogbegaafd is. Dat het hartstikke erfelijk is, is goed om in gedachten te houden als je ouders spreekt óf als je het vermoeden hebt dat je kind hoogbegaafd is. Je kan even goed kijken naar het stille zusje, de ratelende moeder of noem het maar. perfectionisme en rechtvaardigheid Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Een sensitief en emotioneel mens, intens levend (mensa- 2023). Het houdt – natuurlijk- in dat je een hoog IQ hebt, maar dat is niet het enige. Tessa Kieboom onderscheidde het ‘zijnsluik’: een groot rechtvaardigheidsgevoel, hoogsensitiviteit, kritische instelling en perfectionisme. Moet je eens klassikaal straffen, dan weet je dat je daar gedoe mee krijgt. Maar met deze kinderen zéker. Daarnaast kan je je voorstellen dat de kritische instelling en het perfectionisme niet altijd gemakkelijk zijn in de klas. Onder- of overpresteren liggen op de loer. groot verschil van gemiddeld Het IQ van iemand die hoogbegaafd is verschilt (minstens) zoveel van het gemiddelde als het IQ van iemand met een verstandelijke handicap daarvan verschilt. Dat is énorm. Natuurlijk voelen kinderen zich dan soms niet begrepen als ze ‘nog even wat moeten oefenen’, wat ze allang snappen. En wat ga je doen als je je niet begrepen voelt? Juist. De boel uittesten, op z’n kop zetten, boos worden of juist in jezelf keren. Je laat gedrag zien wat eh. .niet per se gewaardeerd wordt. alles kunnen omdat je hoogbegaafd bent De valkuil is dat we denken dat als je zo slim bent, dat je dan alles kan. Verbale kwaliteiten doen ons dat denken, maar ook andere signalen interpreteren we zo. Dat is niet het geval. Het kan zomaar voorkomen dat een kind in groep vier nauwelijks kan knippen, maar het heerlijk vindt om te vermenigvuldigen met duizendtallen. Of dat een leerling jarenlang goede cijfers heeft weten te halen door af en toe wat te lezen, maar werkelijk geen idee heeft hoe dat leren werkt. Executieve vaardigheden zijn vaak ‘een dingetje’, iets wat aandacht vraagt. Wat kan je doen? Ga er mee aan de slag! Lees of luister er over; hieronder vind je meer links. – Zorg dat je weet dat overpresteren en succesangst erbij kunnen horen, maar óók onderpresteren. – Ga aan de slag met ‘leren leren’ en zorg voor de juiste ondersteuning(Van jezelf en van de leerling). – Verdiep je in het trainen van de executieve vaardigheden. – Luister de podcasts (zie hieronder) of lees andere ervaringsverhalen. – Maar vooral, als aller-aller-allerbelangrijkste. Blijf kijken en luisteren naar de leerlingen. Neem mee wat ze je vertellen, al is het soms niet zo fijn geformuleerd. Je zal er écht verandering mee kunnen brengen.

Stukje! zo’n wegdromer…

Nee, maar hij is niet toe aan het extra werk. Als ik uitleg, dan is hij meestal in dromenland. Dus dat kan hij nog niet aan. ‘ Aldus de juf in…

Read More

0 Comments3 Minutes

2. lesgeven is voorleven - Lichter Lesgeven

Lesgeven is voorleven

Op de middelbare school leerde ik presteren. Goede cijfers halen. Hard werken voor mijn toetsen, met alles wat ik in me had. En ik leerde om niet al…

Read More

0 Comments3 Minutes

3. vertrouwen geven - Lichter Lesgeven

Vertrouwen geven

Je kijkt de klas rond en ziet van alles wat je niet wil zien. Koppies die verdwaasd naar buiten staren. Kinderen die met elkaar praten, in plaats van…

Read More

0 Comments3 Minutes

4. altijd boos doen - Lichter Lesgeven

Altijd boos doen

Gisteren hoorde ik over het jongetje dat in de klas uitriep: ‘Je doet de hele tijd boos tegen mij‘. Een mooie opmerking, als je hem hoort. Het…

Read More

0 Comments2 Minutes

Hoelang mag je uitleg duren?

Probeer maar eens goed te luisteren op je studiedag, naar je rector op het gezamenlijke moment in de aula. Hoelang houd jij het vol? Zonder telefoon,…

Read More

0 Comments1 Minutes

6. op bezoek bij agora - Lichter Lesgeven

Op bezoek bij Agora

“Ik wil de wereld veranderen”, zei Sjef Drummen, onderwijskunstenaar, oprichter van Agora (Kijk hier zijn Ted-Talk ) . Ik denk dat hij precies dat…

Read More

0 Comments3 Minutes

A new morning. Bas Rosenbrand - Josine leest - Lichter Lesgeven

A new morning – ik las een boek.

A new morning. Bas Rosenbrand. Wat een briljant idee, om een school te co-creëren, dacht ik eerst. Toen ik het boek in handen had, realiseerde ik me…

Read More

0 Comments3 Minutes

Hoe kan het anders - blog Lichter Lesgeven

Hoe kan het anders?

“Als ik meester was, zou ik zéker een school kiezen die op maandag dicht was”, aldus mijn zoon (6 jaar). Ik postte het op Facebook. Daar kwamen meer…

Read More

0 Comments2 Minutes