Dichter bij de leerling
Wat als je vrijheid en ruimte kan ervaren in je werk? Wat zou dat doen voor jou, je collega’s, je leerlingen? En wat vraagt het van jou?
Als er iets het afgelopen jaar is gebleken, dan is het dat er ademruimte nodig is. Want wat wás het voor jaar. En dat geldt voor jou als leraar. Maar jeetje, ook voor alle leerlingen.
Hoe zou het zijn om samen te kijken naar jouw werk, hoe dat lichter kan. In een fijne groep. Een combinatie van persoonlijke ontwikkeling én ontwikkeling in je werk.
ademruimte én ontwikkeling
Dichter bij de leerling, zo heet deze training. Want alles wat jij doet aan ontwikkeling, kan je overbrengen aan de leerlingen. Sta jij relaxed en stevig voor de klas? Reken maar dat de leerlingen dat voelen! En zeker dit jaar, gunnen we dat de leerling. En onszelf.
“wat een fijne bijeenkomst- er is zoveel gebeurd en toch voelt dit helemaal niet als werken. Ik voel me écht anders nu!”
We spelen met de volgende thema’s:
- Over orde- waar mag het lichter?
- Jezelf zijn voor de klas; wat laat je zien?
- Welk werk heb je te doen?
- Van overload tot focus; ontspanning in je werk
- mét de leerlingen werken.
De ervaring leert dat dit de basis is van het prettig uitoefenen van je vak als leraar. Je mag meedoen als je net begint of als je bakken vol ervaring hebt. -> Maar het is van het meeste waarde als je zo’n drie tot zeven jaar voor de klas staat in het voortgezet onderwijs.
Wat neem je mee?
> manieren om je werk kan doen vanuit jouw eigen motivatie, dat wat jou drijft. Dat geeft ontspanning.
> weten hoe je stevig voor de klas staat, en toch vertrouwen kan geven aan de leerlingen
> ruimte voor je eigen ontwikkeling en daarmee voor die van de leerling.
> ontspanning in je werk, in deze bizarre tijd, en kijk wat je daarmee kan doen in de klas.
> vertrouwen in je eigen ervaring en kunnen.
> een manier weten hoe te werken met tegenkrachten.
> en veel ademruimte voor jou.
We werken met regeneratieve modellen; een veelgebruikte methode uit de permacultuur, die steeds meer in het onderwijs zijn weg vindt. We werken aan de hand van jouw eigen uitdagingen en vragen. Soms zal het verwarrend zijn: dan wordt je denkspier getraind. Vooral gaan we op een prettige manier aan de slag, met lichter lesgeven.
over de facilitator
“Om de leerlingen te ondersteunen, moeten we bij onszelf beginnen. En dat is wat we doen met Dichter bij de Leerling. We investeren in onszelf. In onze eigen lesgevende praktijk. In onze kijk op de lessen, op de leerlingen. In onze manier van handelen. En we werken toe naar een stevige, ontspannen manier daarin. Fantastisch voor onszelf. En nog meer voor onze leerlingen. “
In Dichter bij de leerling komt veel samen van wat ik het afgelopen decennium mocht leren. Lessen vanuit de onderwijspraktijk, vanuit het begeleiden van docenten, vanuit mijn spirituele beoefening en vanuit het regeneratief denken, waar ik jaren in getraind word. Ik ben hartstikke blij dat ik dit op dit moment kan bieden. En ik hoop je van harte te verwelkomen.
“Ik voel zoveel ruimte nu- ik ga dit ook in de klas doen, zo spelen!” – Gerrie
Praktische informatie
- Regeneratief
We maken gebruik van regeneratieve modellen, die jouw werk in een ander licht kunnen zetten. Dat is het mooie ervan. Het regeneratief denken is iets wat je moet oefenen. Het is niet meteen morgen áltijd anders. Wel kan je anders kijken naar de situatie van morgen. En steeds weer een situatie kiezen waarop je dit model kan gebruiken. Je traint je denkspieren hiermee. En je creëert ruimte in jezelf. En wat je allemaal kan doen, als je ruimte ervaart..!
- Leuke, fijne bijeenkomsten die niet alleen ontspannen zijn, maar ook je hersens laten kraken en je gevoel kan laten spreken.
- De bijeenkomsten zijn ook los te volgen, voor een bedrag van €195 per keer vijfmaal de woensdagochtend: 21 april, 26 mei, 9 juni, 23 juni, 7 juli van 9:00 tot 12:00
- De kosten zijn €890 voor vijf bijeenkomsten, €195 als je los inschrijft, €150 als je een collega ‘meeneemt’,. Je ontvangt de gebruikte modellen, opdrachten en hand-outs. Begeleiding in en met de groep gedurende de komende maanden. En je hebt genoeg materiaal om mee te werken.
- Meer over de individuele workshops:in de agenda .
Als je hieronder je gegevens invult, stuur ik je een inschrijfformulier en maken we de inschrijving rond.