De eerste keer dat ik doorhad dat ik zelf kon zorgen voor een stabiele emotionele en mentale gezondheid, ging er een wereld voor mij open. Ik had het gewoon nooit zo gezien en dacht simpelweg dat die pieken en dalen bij mij hoorden. Dus als ik dikke tranen had over een ‘colablikje waar ik over struikelde’, dan was dat gewoon zo. Totdat ik merkte hoe ik me voelde als ik de dag gestart was met Reiki. Ik kon de wereld aan! Ik voelde me stevig en stabiel. Het was vanaf toen, 2007, dat ik besloot elke dag te starten met een Reikibehandeling. Inmiddels zijn daar de Reikiprincipes aan toegevoegd.
Reikiprincipes
Ik denk aan de principes in uitdagende situaties (just for today, do not worry), als ik boos ben (just for today, do not anger) en ik reciteer ze alle vijf in de ochtend. Het geeft me een bewuste start van de dag. Voor mij brengen ze inzichten, geven ze richting en helpen ze me rust of balans te vinden. Het is inmiddels zo normaal voor mij om de Reikiprincipes -de leefregels- te eren, dat ik er vaak niet bij stilsta wat het voor een ander kan doen. Tot het moment dat ik er wèl bij stilstond. Wat kan ik de leerlingen eigenlijk leren, naast het vak Nederlands? Wat kan ik ze meegeven van wat ik leer(de) in het leven?
delen
Er zijn veel manieren om dat wat je geleerd hebt te delen. Mijn intentie is en was om de waarde over te brengen, niet de onderliggende spirituele beoefening. Dus delen wat het met mij doet, niet prediken over hoe goed het zou zijn voor een ander.

Ja maar, hoe doe je dat dan in de klas?
Ik besloot het gewoon uit te proberen. Ik begon de les met de eerste leefregel op het bord. Gewoon, het stond daar. “Just for today, do not worry.” Daarnaast stond de planning voor de les , die ik altijd even doorneem en de lesdoelen van vandaag. Ik startte de les en besteedde aandacht aan de klas, de planning, de doelen, de les. De woorden, de leefregel, die liet ik staan. En ik wachtte op vragen.
‘Mevrouw? Wat betekent dat? Waarom staat dat er? Wat moeten wij daarmee?‘
En we hadden een mooi gesprek. Waarom het soms moeilijk is je zorgen los te laten. Waarom het fijn is om soms te kunnen denken dat je ‘alleen vandaag’ geen zorgen hoeft te hebben. Hoe je aandacht bij vandaag kan hebben, zonder te vervallen in alle morgens.
Hoe vandaag een eerste stap kan zijn. En wat dat in gang kan zetten.
Ik zag ze nadenken, over hoe dat voor ze was. Ik zag diepe ademhalingen. Ontspanning. Schouders die minder gespannen staan. Gesprekken die ontstaan.
Ik zag dat het ze wat deed.

Nederlands
‘Maar mevrouw, u geeft toch Nederlands en dit is in het Engels?’ ‘Ja. Dat is waar.’
En we waren weer terug bij het kofschip.
Meer lezen:
– over Reiki en onderwijs
– over Reiki: wat het is en (in het Engels) over het systeem dat ik beoefen.
Over deze serie
Al jaren beoefen ik Reiki. Daarnaast ben ik werkzaam in het onderwijs. Ik had altijd het idee dat het twee verschillende werelden waren. Tot het tot me doordrong dat Reiki een onderdeel van mij is. Zoals een ander zijn artsenblik of kritische onderzoeksgeest meeneemt in een situatie, zo neem ik mijn Reikibeoefening mee. In deze serie laat ik zien hoe ik dat deed in de klas.