
Josine Pennings-
Lichter Lesgeven
Ik ben Josine Pennings (1980). Als sinds ik klein was, wist ik dat ik leraar wilde worden. En uitvinder. Ik kan niet anders zeggen dan dat het onderwijs mijn hart heeft. Heel graag wens ik dat het passend is: voor de leerling, de leraar, en iedereen die er werkt. Daar maak ik me hard voor.
Toen ik voor de klas stond, ging ik eerst mee in het systeem. De lessen geven zoals ik dacht dat ze hoorden, met bijbehorende druk en stress. Tot het moment dat ik wist dat het anders moest.
Ik experimenteerde met meditatie-oefeningen in de klas. Wat werden ze dan heerlijk rustig. En ik ook.
Ik startte met het belonen van wat ik fijn vond. Want: wat je aandacht geeft, groeit.
Ik nam lessen mee uit mijn reiki-beoefening. Ging soms lesgeven in de kring. Had mooie gesprekken. Wist anders om te gaan met boosheid en confrontatie. Verdiepte me in het regeneratief denken en nam dat mee in de klas. Ging uit het comfortabele, in het niet-weten. Met de leerlingen. Ik kon mezelf zijn.
Geen overbelasting – maar plezier in mijn werk.
En dat- wist ik over te brengen op mijn leerlingen.
Ik wil u nog even bedanken. Het feit dat ik de kans heb nog zo hard door te vechten heeft te maken met het feit dat u door al mijn problemen zag en er voor me was om me deze kansen te bieden. – Ahmet.
Toen ik startte met mijn workshops, ging ik eerst mee in wat ik dacht dat hoorde. Lange workshops, met veel theorie en uitleg. Totdat ik wist dat het onderwijs om anders vraagt.
Ik startte met het meenemen van mijn ervaring uit mijn Reiki-beoefening. Wat kan je leren van de leefregels? Er was een stilte en ontspanning bij de leraren. Daarna volgde het meenemen van het regeneratieve werk. De hersens knarsten. Er waren vragen. En er ontstond ruimte. Inspiratie. Ontspanning. Precies wat nodig was. Nu begeleid ik docenten, schoolleiders en leerlingen vanuit deze mengeling. Mijn ervaring uit het regeneratief denken, mijn Reiki-beoefening, mijn jarenlange ervaring in de klas en als schoolopleider en mijn ervaring uit de Tweede Kamer, waar ik jaren achter de schermen actief was. Ik neem alles mee. En weet op het juiste moment wat ‘in de mix’ te doen. Zodat er iets nieuws ontstaat. Elke keer weer. Eigenlijk precies wat er van jou gevraagd wordt op school.
Meer weten?
Vanaf 2017 school ik mij in het regeneratief denken (Ben Haggard, Santa Fe), waardoor ik leer te werken vanuit het potentieel dat er is.
Sinds april 2022 ben ik Reikimaster; Ik ben ook eigenaar van Reikipraktijki.
En daarnaast:
>> ben ik doctorandus in de Nederlandse taal en letterkunde (RijksUniversiteit van Groningen)
>> heb ik mijn eerstegraads lesbevoegdheid. (ICLON, universiteit Leiden)
>> ben ik gecertificeerd als Begeleider op school- BOSopleiding (ICLON, universiteit Leiden),
Ik blijf zoeken naar waar ik van kan leren. Mijn hele CV vind je hier.